Profesor Alfred Tomatis, francuski otolaryngolog, od lat 40-tych XX w. prowadził badania nad rolą narządu słuchu, zależnością pomiędzy słyszeniem a tworzeniem głosu. W oparciu o swoje obserwacje stworzył metodę treningu, która znana jest również jako “trening uwagi słuchowej”, “stymulacja słuchowa” lub “trening audio-psycho-lingwistyczny”.
Badania przeprowadzone przez prof. Tomatisa dowodzą, iż ucho prócz istotnej funkcji słyszenia oddziałuje również na zmysł równowagi, koordynację ruchową i napięcie mięśniowe. Tomatis odkrył, iż przekazywane dźwięki z zewnątrz do centralnego układu nerwowego dostarczają mózgowi energii koniecznej do jego aktywności.
Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie nazywane ?elektronicznym uchem?, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha. Stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Ćwiczenia te stymulują centralny system nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia.
Podstawowym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej, dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijanie zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększanie kreatywności oraz poprawa zachowań społecznych.
Najczęściej spotykanymi objawami zburzenia uwagi słuchowej są:
Metoda Tomatisa wskazana jest szczególnie dla dzieci z:
Treningi uwagi słuchowej stosujemy w celu poprawienia:
Organizujemy także treningi uwagi słuchowej:
Zapraszamy również do zapoznania się z naszą ofertą dotyczącą treningu słuchowego Johansena