Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju każdego dziecka. Jeśli jego psychiczny i fizyczny rozwój świadczy o gotowości do podjęcia nauki, wówczas bez trudu i z radością opanowuje podstawy edukacji. Może bez przeszkód rozwijać swój intelektualny i osobowościowy potencjał. Istnieją wszelkie podstawy, by zakładać, że takie dziecko ma wielką szansę na to, by w przyszłości osiągnąć sukcesy edukacyjne, zawodowe i osobiste na miarę swoich wrodzonych możliwości.
Nie można jednak zapominać, że gotowość do podjęcia nauki szkolnej nie jest czymś, co dziecko osiąga automatycznie w pewnym wieku. Uzależnione jest to od wielu czynników, takich jak np. wrodzone możliwości dziecka oraz umiejętności zdobyte w procesie socjalizacji i wychowania rodzinnego i przedszkolnego. Badania prowadzone w Polsce pokazują, że co trzecie dziecko na początku nauki w szkole nie jest do niej jeszcze gotowe. Część z nich w sposób naturalny przezwycięża trudności, jeśli jednak braki i opóźnienia rozwojowe dziecka są zbyt duże i dotyczą wielu sfer, mogą stać się przyczyną późniejszych kłopotów i trudności i to nie tylko w dziedzinie nauki.
Dojrzałość szkolna (gotowość do podjęcia nauki) to taki moment w rozwoju dziecka, kiedy występuję zainteresowanie dziecka uczeniem się, chęć bycia uczonym i samodzielnego uczenia się, kontynuowanie zainteresowania pomimo trudności i niepowodzeń, osiąganie postępów w uczeniu się (za E.B. Hurlock).
Postępowanie diagnostyczne w przypadku gotowości szkolnej powinno mieć charakter interdyscyplinarny.
Diagnoza gotowości szkolnej obejmuje:
e-mail: biuro@centrum-terapii.pl
tel.: 791 769 069
Wrocław: ul. Kościuszki 108 a lok.11
tel.: 534 953 976
Kraków: ul. Grottgera 1 lok. 3
tel.: 791 765 775