Dysleksja | Kompleksowa pomoc dla dzieci, młodzieży i dorosłych | Promitis

Dysleksja

Dysleksja to specyficzne trudności w uczeniu się. Spośród rożnych rodzajów trudności w uczeniu się wyróżnia się podłożem specyfiki zaburzeń. Jest zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Cechuje się niewystarczającymi zdolnościami przetwarzania fonologicznego.

W dysleksji, przejawiane trudności. są najczęściej niewspółmierne do wieku życia oraz poziomu innych zdolności poznawczych.

Dysleksja charakteryzuje się różnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej. W dysleksji występują trudności w czytaniu, trudności w opanowaniu sprawności w zakresie czynności pisania i poprawnej pisowni

Dysleksję charakteryzują różne objawy, w zależności od jej typu. Wyróżnia się najczęściej trzy typy dysleksji. Kryterium podziału jest w tym wypadku dominujące zaburzenie, które decyduje o jej klinicznym obrazie:

1. Dysleksja typu wzrokowego, gdzie występują przede wszystkim zaburzenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej;

2. Dysleksja typu słuchowego, decydują o niej zaburzenia percepcji słuchowej i pamięci słuchowej powiązane często z zaburzeniami językowymi;

3. Dysleksja integracyjna występuje wówczas, kiedy rozwój funkcji percepcyjnych, badanych w izolacji, jest zgodny z wiekiem, natomiast zaburzony jest proces integrowania bodźców napływających z różnych zmysłów.

We wczesnym dzieciństwie możemy obserwować różnego rodzaju trudności w funkcjonowaniu dziecka, które mogą sugerować ryzyko wystąpienia dysleksji. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.

Są to:

  • opóźniony rozwój mowy;
  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
  • wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
  • oburęczność;
  • mylenie prawej i lewej ręki;
  • trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;
  • trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.

Zauważanie takich objawów i udanie się do specjalisty często pomaga uniknąć późniejszych problemów w szkole. Na podstawie wyników badania można będzie dobrać właściwy rodzaj terapii, która pomoże dziecku wyrównać braki.

Kiedy dziecko uczęszcza do szkoły, problemy dyslektyczne znacząco obniżają tempo jego pracy, nie jest w stanie robić takich postępów, jak jego rówieśnicy, nie osiąga sukcesów, co jest powodem obniżonej samooceny i zaburzeń emocjonalnych. Problemy dziecka, na które bezwzględnie powinniśmy zwrócić uwagę:

  • trudności w pisaniu — mylenie liter, opuszczanie liter przy przepisywaniu, pismo brzydkie, nieczytelne, nieestetyczne (znacząco odbiegające od innych uczniów), popełnianie błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni, trudności w rozróżnianiu wyrazów podobnie brzmiących, wolne tempo pisania, rozproszenie uwagi
  • trudności w czytaniu — wolne tempo czytania, mylenie liter i wyrazów podobnych, czytanie bez zrozumienia, słaba pamięć wzrokowa, gubienie miejsca czytania, trudności w analizie i syntezie wyrazowej (np. dzielenie na sylaby), niechęć do czytania
  • inne trudności — problemy z rysowaniem (rysunki schematyczne, niejasne, zaburzona kompozycja pracy), problemy z nauka języków obcych, geografii i geometrii, wolne tempo pracy, zaburzenia koncentracji, słaba koordynacja ciała
 

Dysleksji nigdy nie należy lekceważyć, trzeba otoczyć dziecko opieką, wykazać się wyrozumiałością i złagodzić swoje oczekiwania odnośnie efektów ich pracy. Nigdy nie powinno się zapominać o terapii dysleksji.

W Centrum Terapii PROMITIS prowadzimy diagnozę i skuteczną terapię problemów dyslektycznych.

Jedną z metod pracy z dzieckiem dyslektycznym są prowadzone przez nas treningi metodą Warnkego.

Metoda opracowana przez Freda Warnkego przeznaczona jest do pracy z dziećmi i osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia.

Terapia metodą Warnkego składa się z dwóch etapów.

  • I – w  pierwszym etapie dążymy do redukcji nieprawidłowości w zakresie funkcji podstawowych. Ten etap przebiega dwutorowo – praca z terapeutą (raz w tygodniu) i indywidualne treningi w domu. Etap ten w zależności od problemów pacjenta i motywacji do pracy trwa od 2 do 4 miesięcy.
  • II – do drugiego etapu Pacjent przechodzi w momencie osiągnięcia celów założonych w pierwszym etapie. W terapii dążymy do ich utrwalenia oraz udoskonalenia komunikacji międzypółkulowej. Praca na tym etapie przebiega wyłącznie na spotkaniach z terapeutą. W przypadku dzieci najczęściej trwa tyle miesięcy ile dziecko ma lat.
   
 

Terapia dysleksji Warszawa

    ul. Poborzańska 8, lok.1, 03-368 Warszawa (na tyłach Galerii Rembielińskiej)

biuro@centrum-terapii.pl

tel.: 791 769 069

   
10 LAT PROMITIS

Komunikat

Wybór

Szczegóły

Informacja na temat RODO oraz o wykorzystaniu plików cookies oraz podobnych technologii

Ta strona wykorzystuje niezbędne pliki cookies oraz podobne technologie w celu zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego jej działania. Aby korzystać z witryny niezbędna jest ich akceptacja. Możemy również wykorzystywać opcjonalne pliki cookies, aby analizować ruch na stronie oraz personalizować treści i reklamy. Udostępniamy te informacje naszym partnerom: Google LLC i Meta Platforms, aby wspierać rozwój tej strony oraz nasze działania marketingowe. Możesz wyrazić jednocześnie zgodę na stosowanie niezbędnych oraz opcjonalnych technologii klikając przycisk "Akceptuję wszystko" lub dostosować zgody klikając przycisk "Dostosuj wybór". W dowolnym momencie możesz zmienić preferencje opcjonalnych zgód poprzez wywołanie tego komunikatu. W tym celu należy kliknąć ikonę zlokalizowaną w lewym dolnym rogu strony. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności (załączonej poniżej) lub w polityce prywatności naszych partnerów: Polityka prywatności Google i Polityka prywatności Meta.

Szczegółowe informacje na przetwarzania danych osobowych (RODO) oraz cookies: Polityka prywatności

Niezbędne
Analityka i agregacja
Reklamy
Funkcjonalności serwisu
Personalizacja serwisu
Przekazywanie do Google
Remarketing

Pliki cookie (tzw. "ciasteczkach") to małe pliki tekstowe, które są stosowane przez strony internetowe, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron. Podobne technologie to skrypty (kody programistyczne), które mają na celu takie samo działanie jak pliki cookie. Niezbędne pliki cookie oraz podobne technologie nie mogą być wyłączone gdyż są niezbędne do korzystania ze strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tego typu technologii. Według obowiązujego prawa, możemy przechowywać pliki cookie na urządzeniu użytkownika, jeśli jest to niezbędne do funkcjonowania strony. Jednak do wszystkich innych rodzajów plików cookie oraz podobnych technologii potrzebujemy zezwolenia użytkownika. Niniejsza strona korzysta z różnych rodzajów plików cookie. Niektóre pliki cookie umieszczane są przez usługi stron trzecich, które pojawiają się na naszych stronach.

Cookie Display